Dėl naujos stoties sukryžiavo politines špagas

Dėl naujos stoties sukryžiavo politines špagas

Dešimtmečius užtrukusi vizija apie naują Panevėžio autobusų stotį šįmet turi pradėti virsti kūnu. Savivaldybei savaitės pradžioje išduotas stoties su požemine automobilių stovėjimo aikštele statybą leidžiantis dokumentas, o vakar miesto Taryba pritarė, kad būtų skelbiamas viešųjų pirkimų konkursas rangovui parinkti.

Administracijos vadovai skaičiuoja, kad naujoji stotis Savanorių aikštės pietinėje pusėje, vietoje dabartinio alyvų skverelio, turėtų būti užbaigta per trejus metus.
Dėl iš esmės miesto centro vaizdą pakeisiančio projekto miesto Taryboje žvangėjo politinės špagos. Statyboms pritarė 15 Tarybos narių iš 27-ių. Dar keturi balsuojant susilaikė, o kiti balsavime net nedalyvavo.

Pakeis neatpažįstamai

Naują autobusų stotį Panevėžiui suprojektavo Nacionalinės premijos laureato Rolando Paleko architektų studija. Pačios stoties pastatas bus netaisyklingos trapecijos formos, skaidraus stiklo fasadais. Viduje numatyta maždaug 160 kv. m keleivių laukiamoji salė, 50 kv. m kavinė, bilietų kasos, vairuotojų poilsio kambarys, bagažo ir smulkių siuntų skyrius, kitos patalpos. Stotyje atsiras šiuolaikiška keleivių informavimo sistema: informaciniai ekranai, be įprastų bilietų pardavimo kasų, stotyje veiks ir savitarnos terminalas. Po autobusų stotimi suprojektuota požeminė 88 vietų automobilių stovėjimo aikštelė su neįgaliesiems skirtomis vietomis, taip pat dviračių saugyklomis.

Autobusų stoties veiklą perkėlus iš dabartinių patalpų į naująsias, numatyta rekonstruoti ir senąjį jos pastatą, o esamą peroną paversti rekreacine žaliąja zona.

„Tuos projektus numatyta įgyvendinti nuosekliai, kad nereikėtų stoties iškelti iš centro ir gyventojai galėtų ja naudotis nenutrūkstamai“, – aiškino T. Jukna.

Nacionalinės premijos laureato Rolando Paleko architektų studijos sukurtas Panevėžio autobusų stoties su požemine automobilių stovėjimo aikštele projektas išsiskiria modernumu.

Atsigręžė į istoriją

Autobusai į stotį pateks iš Savanorių aikštės pusės. Projekto autoriai teigia įvertinę ne tik esamą situaciją, bet ir šios vietos istorinį aspektą. Istoriškai šioje vietoje buvo Savanorių aikštė, kuri apėmė tiek dabartinį skverą, tiek ir stoties peroną.

„XX a. pradžios nuotraukose matyti, kad aikštės dalis, kur dabar yra autobusų peronas, buvo neužstatyta, o skirta žmonių susibūrimams. Ji buvo ribojama ne gatvių, kaip dabar, bet pastatų, čia vyko renginiai – tai buvo gyva erdvė. Ten net nebuvo grindinio, tik žolė. Mes ir norime sugrąžinti tai vietai ankstesnę žmonių buvimo paskirtį, o autobusų stotį slinktelti arčiau J. Basanavičiaus gatvės, neleidžiant autobusams lįsti, kaip yra dabar, į senamiesčio erdvę“, – sprendimą sukeisti autobusų peroną ir alyvų skverą vietomis „Sekundei“ yra argumentavęs R. Palekas.

Naujosios stoties peronas remsis į gatvę, vedančią nuo J. Basanavičiaus gatvės pro Savanorių aikštę link Laisvės aikštės. Nors peronas atsidurs vietoje dabartinio alyvų skvero, projektuotojai tvirtina, jog bus stengiamasi išsaugoti kiek įmanoma daugiau želdynų. Būsimos Panevėžio stoties požeminė automobilių stovėjimo aikštelė irgi suprojektuota tarsi iškandžiota – paliktos skylės, taip siekiant išsaugoti viršuje esančius medžius.

Statys trejus metus

Skaičiuojama, kad naujos autobusų stoties su požemine aikštele statybos gali kainuoti apie 3,7 mln. eurų. Šiais metais iš Savivaldybės biudžeto tam numatyta 521 tūkst. eurų. Pasak T. Juknos, likusią sumą planuojama skirti per ateinančius dvejus metus iš miesto biudžeto.

Toks finansavimo modelis Tarybos opozicijai neatrodė tinkamas.

„Kai buvo apsispręsta statyti naująją stotį, pradžioje sakyta, kad kainuos apie 1,5 mln. eurų. Dabar – 3,7 mln. eurų. Ar miestas galės skolintis to projekto realizavimui, ar statys vien tik iš Savivaldybės lėšų“, – klausė miesto Tarybos opozicijos atstovas, buvęs Seimo narys Povilas Urbšys.

T. Jukna patvirtino, kad išties pradžioje kalba sukosi apie gerokai mažesnę sumą, tačiau, anot direktoriaus, už ją buvo planuojama statyti tik antžeminę stoties dalį. Visgi projektavimo eigoje pasiūlyta įrengti ir požeminę stovėjimo aikštelę, o tai padidino projekto kainą.

„Stotis statoma vieną kartą, o automobilių statymo problema centrinėje dalyje labai aktuali“, – pabrėžė T. Jukna.
Anot mero Ryčio Račkausko, net jei ir nebūtų statoma nauja stotis, vis tiek Savivaldybei tektų spręsti aštrėjantį parkavimo klausimą miesto centre.

Savivaldybės vadovai mano, jog būsimosios stoties požeminė dalis bus įrengta jau kitų metų pavasarį.

Buvęs seimūnas mėtė kaltinimus

Dar prieš keletą metų buvo svarstyta privačiam investuotojui mainais už naują stotį leisti statyti daugiaaukštę automobilių stovėjimo aikštelę vietoje dabartinės, esančios greta prekybos centro. Visgi dėl tokio projekto kilus ažiotažui, šios minties buvo atsisakyta. Pasak T. Juknos, šiuo metu nėra jokių minčių apie daugiaaukštę aikštelę.

„Kalbame apie galimybę vietoje automobilių turgaus plotų miesto centre turėti aikštelę po žeme, kas negadintų vaizdo“, – Tarybos posėdyje kalbėjo administracijos direktorius.

Autobusų stoties veiklą perkėlus iš dabartinių patalpų į naująsias, numatyta rekonstruoti ir senąjį jos pastatą, o esamą peroną paversti rekreacine žaliąja zona. P. Židonio nuotr.

Visgi P. Urbšys naujos stoties su automobiliams įrengtomis vietomis po ja projektą vadino afera, o autobusų stotį – gėdos paminklu politikų savanaudiškumui. Buvęs seimūnas kaltino Savivaldybę praradus ES paramą dabartinės stoties pastato sutvarkymui, mat šis projektas dar 2016-aisiais buvo įtrauktas į sąrašą tų, kuriems numatyta padalyti apie 20 mln. eurų europinės paramos. Vėliau tarp šių projektų senosios stoties neliko. Opozicijos atstovas keletą kartų Tarybos posėdyje piktinosi, kad ir iš biudžeto finansuojamas naujos stoties projektas nuo pradžioje planuotų 1,5 mln. eurų išaugo iki 3,7 mln.

„Kartu“ yra už atnaujinimą, bet prieš tai, kad svarbaus poreikio miestui tenkinimas paverčiamas eiline afera“, – drėbė P. Urbšys.

Siūlė klausyti ir suprasti

Tokius buvusio seimūno kaltinimus meras atrėmė pasiūlydamas „pasistengti klausyti ir suprasti, kas sakoma“.
„Pradiniame etape nebuvo galvojama apie požeminę aikštelę. Todėl tas kainos skirtumas ir yra, nes atsirado papildoma infrastruktūra. Tad nereikia bandyti vėlgi dramatizuoti ir svaidytis tokiais terminais“, – teigė R. Račkauskas.

Buvusio Seimo nario kaltinimus, anot jo, „eiline afera“ ir nepasinaudota ES parama T. Jukna pavadino visiškai nepagrįstais. Pasak direktoriaus, nė vienas miesto viešųjų erdvių atnaujinimo projektas nebuvo išmestas ir europinės lėšos nebuvo prarastos. T. Juknos teigimu, kiek lėšų buvo numatyta URBAN projektams, tiek jų ir panaudota, tik perskirstytas finansavimas tiems projektams, kuriems reikėjo daugiau prisidėti, – Laisvės aikštei atnaujinti ir kitiems.

„Taigi kaltinimas dėl prarastų ES lėšų nepagrįstas, nes nė vieno cento nebuvo prarasta“, – pabrėžė administracijos direktorius.

Anot jo, autobusų stoties projektą finansuoti iš URBAN lėšų, kaip buvo numatyta dar 2015–2016 m., pasirodė teisiškai pernelyg sudėtinga ir per brangu.

„Pati ministerija išaiškino, kad už URBAN lėšas tvarkomas turtas turi būti Savivaldybės nuosavybė. Dabartinė autobusų stotis su sklypu priklauso Autobusų parkui. Kad galėtume jos sutvarkymą finansuoti ES lėšomis, būtų tekę šį turtą išpirkti, kas būtų dar ir ilgai užtrukę“, – kodėl autobusų stoties sutvarkymas pasisuko kita kryptimi, aiškino T. Jukna.

Komentarai

  • Kodėl tokie kaip Urbšys mano, kad jų absoliuti nekompetencija gali būti efektyviai pridengiama garsiu rėkimu? Jei ką, tai tik padeda įsitikinti, kad miestas nieko neprarado tokio į Seimą nedelegavęs

    • tikrai taip

  • Kur jūs čia matote modernuma? Betono luitai ir stiklas čia rimtai modernumas?

    • Atsakyti
    • Kai LT per kašio čempus visi treneriai, statant kažką tie patys tampa architektais, o coronai užėjus – virusologais. Stebuklų kraštas 🙂

      • Atsakyti
      • Dziaugtis statybomis ir atnaujinimais visada reikia, bet tikrai reikia suprasti viena dalyka, bet ka ar bet koki objekta ir bet kur statyti tikrai negalima, reikia tikrai tartis su visuomene, o ne vien pasitikėti savimi ir architektu. Kartais architektai sukuria visiška nesamonę, kur paskui visiems darosi GĖDA.

        • Tarimasis su visuomene projektavime vadinamas projektiniais pasiūlymais, viešinimu,jo svarstymu,tvirtinimu.Jums kažkas uždraudė juose sudalyvauti tiek garso istorijoje,tiek autobusu stoties.Sudalyvauti ir motyvuotai s a v a l a i k i a i išreikšti pretenzijas,pasiūlymus,Jums buvo uždrausta apskusti teismui tarybos sprendimus,ar atsibudote iš letargo po beveik trejų metų ir nutarėte imtis veiksmų.Iš kalbos darote išvadą kad kažkas vienas su architektu suprojektavo ir Semca ir stoti,graudu,kaip gyvensite su savo Gėda?

          • Atsakyti
    • Kodėl kas Jums nemodernu,turetu būti taip pat nemodernu ir kita nuomone turintiems?Ar Jūs ne rajono architektas,betoninių monstrų,plytų,elevatoriu priešininkas,mėgstantis didžiąsias raides ir sauktukus?

    • Netylėk,o įtikink argumentais kuo ir šis projektas neįtinka,prisek ir savo turimą licenziją pasaulinio lygio architekturos aso ir korifejaus.

    • tai pagal tavo logika ne is stiklo ir betono o is plastiko ir kartono reikia statyti))))))

      • Atsakyti
  • Nusiperkam popcornų ir žiūrim dar vieną opozicijos spektaklį trukdant betkam ir betkokiomis priemonėmis

  • Ne pirmos ,,špagos“ dėl stoties…kol vėl padės kryžių kokiems 5 metams… iki tol važiuojantys beliks tik balandžiai (kaip foto). Ambicijų viršūnė.

  • Kokios čia špagos: vieni dirba, kiti rėkia. Gėda klausyti urbšio: nieko seime nenuveikęs, bet vis dar jaučiasi reikšmingas purvais drėbdamas ant dirbančių..

  • eilini syki jus opozicija zemiau ,,plintuso“ eilini syki rekimas apie vagystes ,otkatus ir panasiai, o realiu pasiulymu nulis, povilai, tu architekturoje neismanai nieko kaip ir ekonomikoje, gal nebejuokink miesto zmoniu, o tai kitai kadencija ne tik kad i seima bet ir i miesto taryba nebepakliusi

  • A tai kur pradinga aštoni Tarybas nareij iš posėdžia ,anys išvisa nebalsava,Jėzau,Maryja,gal ti pagrobė kas, a ne Jumis aštonius rinko miesčionys,kuriems raik naujos stuoties.Gavot jųjų balsų ne cirkam krėst,a miestų tvarkyt, be raznicas a kunservatarius,a zaliukas,a drauge,a kartu,a lyberalas.Svetimu gėdu mane pajamė,nepirmųkart,

  • O tai kur tas modernumas? Kuo ji skirsis nuo prekybos centrų ,,DĖŽIŲ“. Gaila, kad tik tokie šiuolaikinių architektų sugebėjimai.

    • Ar autobusų stotis ,atliekanti keleivių pervežimo funkcijas turi būti kaip Vatikano ŠV.Petro bazilika??

      • sušaudyk – kaimo bažnyčios nesuprojektuos.

  • Na tas ,betono luitas, kelia kai kurių abejonių, na bet juk dirba architektai,o stoties labai reikia.

    • Atsakyti
  • tegul tik stato tą naują stotį, nes jau gėda ne tik užeiti į dabartinę, bet ir prieš visą Lietuvą – dabartinė tai jau laužų laužas. Žmonės, ko jūs burbat, daugiau raskite kuo pasidžiaugti. Miestas gražėja, tvarkosi. Ar tai blogai? Gal pagaliau ir naują stotį pradės statyti… Kaip visi kalbėjo ir iki šiol kalba, kad senoji stotis – didžiausia Panevėžio gėda… O štai tik kažkas pradėjo bent kažką daryti, tai atsiranda rėkiančių nesavais balsais, nors patys nė piršto nepajudina miesto labui! Jei patys nieko nenorite, tai ir tupėkite pakrūmėje.

  • Jeigum meras bent kartą į pusmetį kviestų miestelėnus į susitikimus pokalbiams su miestelėnais: kas, kur, kada,??????????? nebūtų tokių išsišokimų ir erzalynės. Valdininkai, nemokat dirbti su visuomene. Su žmonėmis reikia kalbėtis ir įtikinti. Reikia rinkti idėjas.

    • Pagaliau pats protingiausias atsakymas. Sutinku su jusu pasakymu,o ne tvirtint visokius bereiksmius betono luitus ir vadinti pacia geriausia architektura.

      • Laukei ir sulaukei protingiausio atsakymo,Aleliuja.O iš kur tokios kompetencijos projektus vadinti bereiksmiais betono luitais ,gal pasidalintumei savo kuriniais etnografiniais,kiba pats architektas/e?

        • Atsakyti
      • Kokią asociaciją ar iniciatyvinę grupę atstovaujate?Betonui ne?

        • Atsakyti
  • Baikite tuos nesutarimus ir greičiau statykite naują stotį. Kaimeliai susitvarko, nu čia Panevėžys. Kaip pasakėčioj“lydeka, gulbė ir vėžys“.

    • Atsakyti
  • jeibu da i toliau rinksta urbšus, gemas, žalius, leliokus ir kitokius na „miesta patrijotus“ nu, ti `i toliau busme mužikynu…nusmyžt i to neimanama daba n uveit statin smarve dusija..

  • Tuokio gražuma ta mergela Viktorija,i nuo pykčia žandikaulia nesukiuoj ana, mažiau pikt kai kitas apazicijas puonios,i iskalbu ture,i žuodynielis talpus pas aną,bet va pasake anai nebalsok už nauju stote i visks,suslaikė.A maž raiks kur autobusu palekt

  • Per savivaldybiu rinkimus dabartiniai opozicionieriai patekti i savivaldybe netures joki sansu

    • Atsakyti
  • 2021-03-31 Tarybos posėdžio 7-as klausimas:Dėl leidimo vykdyti viešąjį pirkimą Panevėžio autobusų stoties su požemine aikštele darbo projekto parengimas ir rangos darbai.
    Konservatorės Girdzijauskienės pamąstymai viešojoje erdvėje.
    „Šiandien miesto galvos bandė apsimesti,kad sprendžia įsisenėjusį Panevėžio autobusų stoties atnaujinimo klausimą,bet realiai buvo kalbama tik apie požeminės automobilių parkavimo aikštelės statybas“
    Jūs nutarėtė,kad Jus išrinkusiems nereikia naujos stoties,viliuosi,kad rinkėjai leis Jums pailsėti nuo politikos,o ar Vilniuje Ingrida ir Vytautas žino apie Jūsų tokius žygius?

    • Atsakyti
Rodyti visus komentarus (28)

Atsakymas į Jolanta Žinovui komentarą Atšaukti atsakymą

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų