Dailės galerija atveria keramikos lobyną

Dailės galerija atveria keramikos lobyną

 

Jau trys dešimtmečiai, kai Panevėžys, vienijantis keramikus iš įvairių pasaulio šalių, organizuojantis kasmečius jų susitikimus, užsitarnavęs keramikų sostinės Lietuvoje vardą.

Miesto dailės galerijos Keramikos paviljone atidaryta paroda „Keramiada. Trys Panevėžio tarptautinio keramikos simpoziumo dešimtmečiai“ atveria galerijos saugomus lobynus, kaupiamus dar nuo 1989-ųjų.

Tais metais jaunų Vilniaus dailės instituto (dabar – Vilniaus dailės akademija) studentų ir absolventų iniciatyva surengtas pirmasis simpoziumas, kuriame dalyvavo 16 įvairių dailės šakų menininkų. Pirmasis tarptautinis keramikos renginys Panevėžyje smarkiai skyrėsi nuo dabartinių simpoziumų, tačiau pasižymėjo veržlumu, jaunatviška energija ir intensyvia kūrybine nuotaika.

Kūrybinis procesas vyko Vaikų dailės mokyklos (dabar Panevėžio Marijonų vienuolyno koplyčia) patalpose, degimas – Stiklo fabrike, o sukurtų darbų paroda – Dramos teatre. Pirmasis simpoziumas buvo eksperimentinio pobūdžio ir padėjo stiprius pamatus ateities kūrybiniam procesui.

Įėjo į istoriją

Nuo 1990-ųjų simpoziumus organizuoti ėmė Panevėžio miesto dailės galerija. Iki 2016 m. jais rūpinosi tuometė galerijos direktorė Jolanta Lebednykienė. Jos pastangomis buvo surengta 20 simpoziumų, kurie jau drąsiai gali būti įvardijami svarbiu kultūriniu reiškiniu Lietuvos dailės istorijoje. Kūrybiniame procese naudojamas šamotinis molis, neretai dailėtyrininkų yra pavadinamas Panevėžio akmens mase, ir tai rodo šio renginio svarbą ir užimamą poziciją.

Per tris dešimtmečius įvyko 21 simpoziumas, dalyvavo 163 menininkai iš 35 šalių. Iš viso kolekcijoje yra sukaupta 631 kūrinys ir kompozicija. Tokio pobūdžio šiuolaikinės keramikos kolekcija yra vienintelė Rytų Europos regione, o ir Lietuvoje – tai vienintelė nuolatinė šiuolaikinės keramikos ekspozicija.

Parodoje „Keramiada. Trys Panevėžio tarptautinio keramikos simpoziumo dešimtmečiai“ pristatomi 21 autoriaus kūriniai. Simboliškai – iš kiekvienų metų po vieną kūrinį. Paprastai šių simpoziumų kūriniai tapatinami su dideliais masteliais. Šiuo atveju dėmesys kreipiamas į mažesnes formas, tačiau jos, anaiptol, savo meniniu lygiu nenusileidžia didesniems darbams.

Galerija

Menas ant laiptų

Siekiant paminėti jubiliejinius metus, kūriniai simboliškai eksponuojami tarsi ant laiptų. Toje vietoje, kur dabar stovi Keramikos paviljonas, dar 2014 metais čia išties buvo laiptuotas statinys, primenantis mini amfiteatrą. Tai buvo susibūrimų vieta. Čia simpoziumų dalyviai atlikdavo savo individualių technikų demonstracijas, žiūrovai susėsdavo aplink, visi bendraudavo ir dalydavosi idėjomis. Dabar su žiūrovais bendrauja eksponatai, prisistatydami patys ir kartu pristatydami visus tris dešimtmečius – šios įspūdingos keramikos meno „laboratorijos“ istoriją.

Ekspoziciją papildo 1989-ųjų metų nuotraukos, sukurtos fotografo Sergejaus Kašino, kurios tapo ne tik šio renginio dokumentine medžiaga, bet ir atskirais kūriniais. Jose užfiksuotos kūrybinio darbo akimirkos, ekskursijos, kiti svarbūs įvykiai. Šiemet minimas ir Baltijos kelio trisdešimtmetis. Pirmojo simpoziumo dalyviai taip pat stovėjo gyvoje žmonių grandinėje. Ši akimirka užfiksuota Tomo Daunoros fotografijoje.

„Paroda „Keramiada“ – tai ne tik simpoziumų retrospektyva, bet dvidešimt antrojo keramikos simpoziumą, kuris vyks liepos 4–26 dienomis Panevėžyje, įžanga“, – sakė Panevėžio miesto dailės galerijos direktoriaus pavaduotoja Aurelija Seilienė.

Paroda Keramikos paviljone veiks iki liepos 20 dienos.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų