Panevėžio miesto savivaldybė jau antrus metus neranda specialistų, kurie galėtų atlikti J. Biliūno gatvės tilto ekspertizę, be kurios sustojo ir projektavimo darbai.
Viaduko Pramonės gatvėje ir Nemuno gatvės tilto būklė dar sudėtingesnė, tačiau bent jau pastarasis kitąmet turėtų sulaukti rekonstrukcijos starto.
Panevėžio miesto savivaldybės Statybos skyriaus vedėjo Dariaus Linkono skaičiavimu, konkursas tilto per Nevėžio upę J. Biliūno gatvėje techninės ekspertizės paslaugoms pirkti vien šiemet bus skelbiamas ketvirtą ar penktą kartą. Iki tol dvejus metus buvę bandymai baigėsi nesėkmingai. O be ekspertizės neįmanoma baigti ir projektavimo darbų.
„Perkame ekspertizę jau antrus metus, bet niekaip negalime to padaryti. Arba visai negauname pasiūlymų, arba mums per didelė kaina, – sako D. Linkonas. – Net patiems keista, kodėl ta pati įmonė už tuos pačius ekspertinius darbus vieną kartą prašo 20-ies, o kitą – jau 80 tūkstančių eurų. Dar kitą kartą iš viso nepateikia pasiūlymų.“
J. Biliūno gatvės tiltą planuota rekonstruoti kartu su užtvanka, tačiau po pastarosios gedimo, kai patvino per miestą tekantis Nevėžis, šios darbus teko paspartinti. Taigi tiltas remontininkų tebelaukia. P. ŽIDONIO nuotr.
Kodėl taip svyruoja kainos, Statybos skyriaus vedėjo teigimu, konkretaus atsakymo taip ir nesulaukta.
Nors J. Biliūno gatvės tiltas ir „Ekrano“ marių užtvanka vienas šalia kito, įtekėjimo žiotys ir šliuzo dugnas įrengtas po tiltu, tai du atskiri objektai, todėl sakyti, kad tai per daug sudėtingas objektas, taip pat negalima.
Be ekspertizės, pasak D. Linkono, nėra žinoma, kokia tikroji tilto būklė, kurios jo konstrukcijos turi būti keičiamos, kurias užteks rekonstruoti. Projektavimo sutartis su Panevėžio statybos trestu pasirašyta dar 2019-ųjų pabaigoje.
Tiesa, tuomet ekspertizė buvo padaryta, bet projektuotojai paprašė ją pakartoti.
Po 2022 metų rugpjūčio pradžioje įvykusios nelaimės, kai dėl užtvankos šliuzo gedimo patvino per miestą tekantis Nevėžis, reikėjo naujai įvertinti ir tilto būklę.
Pirminiame projekte buvo numatyta tvarkyti ne tik tiltą, bet ir užtvanką, tačiau lūžus didžiulės vandens jėgos neatlaikiusiam vienam iš šliuzų, užtvankos remontą atlikti teko gerokai greičiau. Tiltas liko laukti savo eilės.
„Be ekspertų išvadų niekaip negalime baigti ir projektavimo darbų. Turime užburtą ratą“, – apibendrino D. Linkonas.
„Net patiems keista, kodėl ta pati įmonė už tuos pačius ekspertinius darbus vieną kartą prašo 20-ies, o kitą – jau 80 tūkstančių eurų. Dar kitą kartą iš viso nepateikia pasiūlymų.“
D. Linkonas
Prieš projektavimo darbus buvo būtina atlikti ir Nemuno gatvės tilto ekspertizę. Šią paslaugą pavyko nupirkti kiek greičiau – ekspertizės darbus atliko Vilniaus Gedimino technikos universiteto specialistų komanda, ir dabar jau vyksta projektavimo darbai.
„Gauta keletas pastabų, bet jos nėra reikšmingos. Manome, kad jau artimiausiu metu jos bus ištaisytos ir bus galima gauti statybas leidžiantį dokumentą“, – kalbėjo D. Linkonas.
O jau kitąmet numatyta pirkti rangos darbus.
Jeigu neatsiras nenumatytų aplinkybių, Nemuno gatvės tilto rekonstrukcijos realūs darbai taip pat turėtų prasidėti kitąmet.
Ekspertizė parodė, kad 1976-aisiais statyto tilto konstrukcijos nusidėvėjusios ir nesandarios. Apie 150 m ilgio statinyje rasta daug įtrūkimų, vietomis atvira sijų armatūra, patiltėje yra išsiklaipiusių plokščių, statūs upės šlaitai – išplauti ir netvirti. Be to, kai kurios tilto konstrukcijos neatitinka šiandienos saugos reikalavimų.
Todėl, pasak D. Linkono, dar pernai, vos tik buvo gautos ekspertų išvados, imtasi visų saugumo priemonių, kad tiltu būtų galima saugiai naudotis, kol jis sulauks rekonstrukcijos: vienoje pusėje apribotas automobilių judėjimas, ribojamas greitis, toje vietoje, kur pažeistos laikančiosios kolonos, sumontuotos papildomos atramos.
„Tilto sutvarkymo kaina tikrai nebus maža, – pripažįsta Statybos skyriaus vedėjas. – Kalba eina apie septynženklius skaičius.“
Tad ir darbai, manoma, užtruks – apie trejus metus.
„Nebent iš kažkur pavyks gauti papildomų lėšų“, – sako D. Linkonas.
Remonto šaukiasi visi Panevėžio didieji tiltai, tačiau Nemuno gatvės – pirmasis remontuotinų eilėje. P. ŽIDONIO nuotr.
Kitąmet planuojama pradėti ir beveik prieš pusę amžiaus – 1975-aisiais statyto viaduko virš geležinkelio Pramonės gatvėje rekonstrukciją.
Šio būklė, anot D. Linkono, dar sudėtingesnė. Ekspertai nustatė, kad viadukas turi rimtų defektų ir deformacijų: pažeistos šalitilčių plokštės, visų sijų apsauginis betono sluoksnis tiek ištrupėjęs, kad net matoma korozijos pažeista armatūra, atitvarai, turėklai, vandens nuleidimo sistemos taip pat stipriai pažeistos korozijos, kolonose rasta plyšių.
Šiemet jau buvo ir vienas šlaitas nučiuožęs.
Todėl projektuotojai siūlo vietoj dabartinių viaduko konstrukcijų įrengti naujas. Pertvarkant būtų ardomos visos viaduko atramos, įrengti nauji polių pamatai.
Šiuo metu parengti tik projektiniai pasiūlymai.
„Pirmiausia bus imtasi Nemuno gatvės remonto, tuomet perkamas viaduko rekonstrukcijos projektas ir rangos darbai“, – į eilę svarbiausius darbus rikiuoja D. Linkonas.
Pasak Statybos skyriaus vedėjo, beveik visi Panevėžio tiltai, kuriais juda transportas, nuo pat pastatymo sovietmečiu nebuvo remontuoti. Tik Smėlynės ir Respublikos gatvių tiltai sulaukė kosmetinio remonto: perdažyti turėklai, naujai asfaltuoti pėsčiųjų takai ar perklota kelio danga. Tačiau laikančiosios konstrukcijos ir pagrindiniai tilto elementai nebuvo pakeisti. Tad ir šie vieni labiausiai apkrautų tiltų yra po didinamuoju stiklu.
Verkiant remonto prašosi ir Vakarinės gatvės tiltas – čia dangoje atsivėrusios duobės kelia pavojų pėstiesiems ir dviratininkams.
„J. Biliūno gatvės tilte taip pat stebimos deformacijos, bet tikimės, kad greitu laiku visgi pavyks nupirkti ekspertizės paslaugas“, – viliasi D. Linkonas.
Anot jo, ekspertai ir atsakytų, kokia tikroji tilto būklė, ar jis turi avarinio požymių, ar ne.
„Jeigu ekspertai ar mūsų specialistai, reguliariai vertinantys tilto būklę, pastebės, kad atsiranda naujų deformacijų, kurios galėtų kelti grėsmę saugumui, tiltas bus uždarytas, – sako Savivaldybės atstovas. – Bet šiandien tokių požymių dar nėra. Kad reikia tiltą remontuoti, žinome, ir tą padaryti bandome nuo pat 2019-ųjų pabaigos. Bet kartais ne nuo mūsų priklausančių aplinkybių tai užtrunka kiek ilgiau nei planuota.“