Pastatą Ramygalos gatvėje projektavęs Panevėžio meras R. Račkauskas nesutiko reklamomis užgožti savo kūrinio. V. Bulaičio nuotr.

Architektų mieste skonio pamokos verslui

Architektų mieste skonio pamokos verslui

Panevėžio valdžią verslininkai kaltina kaišiojant pagalius į jų ratus. Naujai kavinę atidariusiai emigrantei kilo noras krautis lagaminus atgal į Angliją, kai jos pasirinkta lauko reklama Savivaldybės architektei ir pačiam merui pasirodė neskoninga.

Panevėžiečiai ir miesto svečiai dar visai neseniai gūžčiojo pečiais dėl Panevėžio riboženklį užgožusio milžiniško prekybos centro reklaminio stendo. Juokais spėliota, ar miestas keičia pavadinimą. Panevėžio savivaldybės specialistai negalėjo paaiškinti, kodėl duotas leidimas tokiai reklamai.

Tačiau miesto architektai rado argumentų verslininkei Aldonai Morkevičienei, kodėl jos reklama ant naujos kavinės negraži.

„Grįžau į Lietuvą po aštuoniolikos metų Anglijoje, ten liko mano vyras, vaikai. Norėjau savo gimtajame Panevėžyje pradėti verslą ir nusipirkau buvusios kavinės patalpas su visa įmone. Nuo pat pradžių sunkiai klostėsi, buvau apgauta bendrovės savininkų, įgijau kavinę su skolomis, sena įranga. Tačiau viską atsinaujinę, nuo liepos mėnesio pradėjome dirbti“, – apie verslo pradžią „Sekundei“ pasakojo kavinę „Mix“ Ramygalos gatvėje atidariusi emigrantė.

Tačiau praėjus kuriam laikui šeimininkė suprato, kad jos verslui trūksta reklamos. Žinodami, kad prieš tai dirbusi kavinė buvo uždaryta, praeiviai nustebdavo netyčia užsukę čia. Daugiausia užsakymų Aldona gaudavo surengti gedulingus pietus, o jų pageidaujantys asmenys informaciją gaudavo iš anksto. Todėl verslininkė nusprendė, kad jos verslui išjudinti reikia daugiau reklamos.

Projekto autoriaus pritarimas

Verslininkė su vadybininku Ernestu Mažeikiu ėmė galvoti apie lauko reklamą ant stiklinių kavinės sienų. Ją naujokams pagal pageidavimus sukūrė reklamos agentūra „Sagra“.

Naujo projekto maketą išvydę to paties pastato kaimynai neprieštaravo. Tačiau verslininkų sumanymui stabdį paspaudė Panevėžio miesto savivaldybė.

„Nunešėme savo reklamos projektą į Savivaldybę ir netrukus gavome neigiamą atsakymą. Niekas nesivargino net oficialaus rašto su paaiškinimu mums atsiųsti, tad nuėjau išsiaiškinti, kas netinka. Atgavau savo maketą su Savivaldybės architektės ranka rašytomis pastabomis, kaip kokiam mokyklinukui, kad reklama per drastiška ir reikia pastato projekto autoriaus pritarimo“, – pasakojo kavinės vadybininkas.

Toli ieškoti pastatą projektavusio architekto neteko – pusiau stiklinį statinį Ramygalos gatvėje kūrė pats Panevėžio meras Rytis Račkauskas. Todėl verslininkas patraukė link jo kabineto.

„Man buvo pasakyta, kad kavinės reklama ant stiklų – neskoninga ir turgaus lygio. Tačiau, mūsų požiūriu, ji niekuo nesiskiria nuo kitų miesto iškabų. Pasiūlyta atsisakyti logotipų ant sienų, palikti kavinės pavadinimą tik ant stogo esančiame kubiniame stende. O ant stiklų patarė pilkomis raidėmis informuoti apie teikiamas paslaugas. Kaip tokiu būdu mus pamatys, net neįsivaizduoju. Tas kubas jau seniai su užrašu ir mena bankrutavusią kavinę. O važiuodamas gatve kitų užrašų niekaip nepastebėsi“, – svarstė E. Mažeikis ir akcentavo, kad jų įmonei visgi svarbiausia atkreipti pravažiuojančiųjų dėmesį.

Tačiau išgirdęs apie tokius lūkesčius R. Račkauskas, pasak pašnekovo, pasakė, kad gerai kavinei reklamos nereikia. Galiausiai mero ir verslininko pokalbis peržengė draugiškumo ribas.

Būtent ši reklama ant stiklinio pastato neįtiko Savivaldybės architektei ir pačiam miesto merui.

„Aš pasakiau, kad Lietuva yra laisva ir mes turime savo teises. Bet meras man pasakė, kad ir laisvoje šalyje negalima daryti, ką nori“, – piktinosi vadybininkas.

Jam pritardama įmonės savininkė A. Morkevičienė teigė, kad Anglijoje valdžia taip nekliudo verslui. Jos vyras esą ten iki šiol vysto savo verslą ir visi geranoriškai padeda bei palaiko.

„Vyras, sužinojęs apie mano rūpesčius, kvietė grįžti. Tokią kavinę be jokių kliūčių galėjau atidaryti ir kitame mieste. Bet norėjau kurtis čia – Panevėžyje. Juk ir Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė kviečia emigrantus važiuoti namo, žadėdama visokeriopą pagalbą. Bet po tokių dalykų svyra rankos ir norisi krautis lagaminus“, – nuogąstavo verslininkė.

A. Morkevičienė ir jos vadybininkas negali suprasti, kodėl Panevėžio valdžia jiems kenkia. Verslininkai bando spėlioti, kad gal tokiu būdu proteguojami jų konkurentai.

Nusileisti nežada

Tačiau nuvijusi pesimistiškiausias mintis A. Morkevičienė ruošiasi bandyti dar kartą. Šiuo metu Savivaldybei įteiktas oficialus prašymas dėl leidimo įrengti reklamą ir per 20 dienų tikimasi gauti atsakymą. Taip pat kai kurių miesto Tarybos narių iniciatyva buriama nepriklausomų ekspertų komanda, ji tars savo žodį apie reklamos estetiką.

„Mes palauksime, nors laikas mums neša tik nuostolius. Nežinia, kas juos kompensuos. Po visko atrodo geriausia reklamuotis be leidimų, kaip daro dauguma įmonių Panevėžyje. Niekas nežiūri į dėvėtų drabužių parduotuvių vitrinas centre, alaus barų iškabas, paminklų gamintojų reklamos priemones. Meras teigia, kad tai nesuvaldomas procesas. Bet kai nori viską padaryti oficialiai, taip pat nesiseka“, – piktinosi verslininkai.

Reklamos projektai jiems kainuoja šimtus eurų ir kas kartą juos perdarant tektų mokėti iš naujo. Be to, už reklamą mokestį iš įmonių gauna ir pati Savivaldybė.

Jei reikės, verslininkai dėl ginčo su Savivaldybe žada kreiptis ir į teismą.

Vizualinė tarša

„Labai keista formuluotė, kad reklama neįtiko Savivaldybei. Esmė ta, kad Teritorijų planavimo ir architektūros skyrius dirbo savo darbą, pateikdamas pastabų dėl reklamos. Pritariu kolegų nuomonei, kad minėtų verslininkų projekte visko per daug ir trūksta skonio, todėl ir derinimas neįmanomas“, – „Sekundei“ teigė Panevėžio meras R. Račkauskas.

Nors į jo pareigas reklamos vertinimas neįeina, miesto vadovas teigė turįs kompetencijos šioje srityje. Savo griežtoką atsaką kavinės savininkams jis esą davė supratęs, kad šie nusiteikę itin kaprizingai. Merui nepriimtina, kad nesikalbėję su specialistais tokie asmenys ateina į jo kabinetą su ultimatumais ir šneka nemandagiai bei arogantiškai.

„Jei bandai patarti, kaip apmažinti reklamos mastus, prasideda argumentai, kad Lietuva – laisva šalis. Atsiprašau, bet šitaip mes iš viso tapsime trečiojo pasaulio valstybe. Visam pasaulyje tokie dalykai yra prižiūrimi – juk ir Londone ar Paryžiuje bet ko neprisikabinsi. Todėl ir žavimės šiais miestais“, – savo nuomonę išsakė architekto profesiją turintis R. Račkauskas.

Jis nesutiko taip trukdantis verslui. Tačiau, mero įsitikinimu, laikas pradėti valyti vizualinę miesto taršą ir ugdyti gyventojų skonį. Esą Panevėžyje ilgus metus nebuvo valdoma reklama ir naujos kadencijos valdžiai sunku dabar viską sukontroliuoti.

„Reikia rūpintis miesto skoningumu, o ne spekuliatyviai skelbti verslo laisvę ir kabintis ant sienų bet ką. Keista pozicija, kad penkis kartus logotipą užlipdžius ant pastato, verslas seksis geriau. Kur gerai dirba užeiga, ten žmonės eina ne dėl iškabų. Tad nedarykime iš miesto turgaus, nes paskui patys iš savęs šaipomės“, – pabrėžė R. Račkauskas.

Architektės D. Gasiūnienės teigimu, verslininkai Panevėžyje lipa vieni kitiems per galvas reklamuodamiesi, o kalčiausi lieka valdžios atstovai.

Mero teigimu, negražiai save reklamuoja net ir J. Miltinio dramos teatras. Dėl afišomis apsikabinėjusios ir paviljonu virtusios įstaigos esą tikriausiai dabar karste vartosi ir pats legendinis režisierius.

„Tai yra viešasis interesas, tad mes privalome stengtis Panevėžį kurti taip, kad juo galėtume didžiuoti“, – akcentavo miesto vadovas.

Paleistų ir transparantus

„Neskoningas miesto įvaizdis – viena iš jo mažėjimo problemų“, – įsitikinusi ir kavinės projektą atmetusi Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėja Daiva Gasiūnienė. Jos nuomone, verslininkai dabar Panevėžyje lipa vieni kitiems per galvas reklamuodamiesi, o kalčiausi lieka valdžios atstovai.

O kai kurie pasiskelbia visai be leidimo. Juos stengiasi sukontroliuoti Teisės ir viešosios tvarkos skyrius, dabar daugiausia dėmesio skiriantis centrinei miesto daliai.

„Stendas ant stendo, akį rėžianti iškaba prie iškabos, kol galiausiai visi ima rėkti, kad jų nebesimato, ir prašo leidimo transparantus paleisti per gatves. Panevėžys dar labai netvarkingas šiuo atžvilgiu“, – apie panevėžiečių pastangas atkreipti žmonių dėmesį į savo veiklą kalbėjo architektė.

Tačiau šioje srityje, anot jos, yra tam tikra tvarka, kurią reglamentuoja Reklamos įstatymas, o Panevėžio savivaldybėje viską derina atsakingi specialistai.

Jie, pasak D. Gasiūnienės, kas dieną gauna krūvas raštų dėl reklamos projektų leidimo ir nemaža dalis jų iš tiesų būna atmetami. Patys maketų autoriai, dizaineriai esą pripažįsta klaidas, bet nesugeba paprieštarauti savo užsakovų pageidavimams.

„Mes deriname reklamas, bet neprivalome visų jų iš eilės ir patvirtinti. Jos turi atitikti tam tikrus kriterijus ir mes visa tai atliekame nuoširdžiai“, – teigė pašnekovė.

Kitaip, anot jos, dar ilgai miesto svečius stebins ties Panevėžio riboženkliais įtaisyti milžiniški prekybininkų šūkiai.

Svečių, D. Gasiūnienės nuomone, neturėtų sužavėti ir kavinės „Mix“ ryški reklama, kuri užgožia visą pastato architektūrą. Tačiau šio projekto architektė neįsiminė ir plačiau pakomentuoti negalėjo. Jei nesuderinta, tai, pasak pašnekovės, buvo neskoninga ir per ryšku.

Be to, vedėja spėja, kad kavinės savininkai tikriausiai jau pasigamino reklamą ir dabar šūkauja nenorėdami prarasti investicijų.

Nori išsiskirti

Reklamą naujai kavinei sukūrusios įmonės „Sagra“ direktorius Dainius Šaduikis tvirtina, kad reklamos agentūros jau nebe pirmą kartą neaatitinka Panevėžio savivaldybės skonio. Vienu metu, anot jo, tokios bendrovės jau ruošėsi teikti oficialų raštą valdžiai dėl neaiškių reklamos kriterijų.

„Savivaldybė pati neturi tikslių kriterijų. O mūsų užsakovų norai – patys įvairiausi. Vieni nori minimalistinių sprendimų, kiti – ryškių. Tad bent kryptį miesto architektė turėtų nubrėžti. Dirbu nuo 1998 metų ir žinau, kad reklama negali pažeisti lygybės teisių, būti rasistinė ir necenzūrinė, taip pat privalo atitikti lietuvių kalbos komisijos reikalavimus “, – „Sekundei“ sakė D. Šaduikis.

Grožis, anot jo, subjektyvus dalykas, o verslininkai visada nori būti pastebėti.

Kavinės „Mix“ reklama autoriui neatrodo darkanti bendrą miesto vaizdą. Jei taip netinka, tai savo užrašus, pasak įmonės vadovo, turėtų nusiimti ir didieji prekybos centrai, kurių pavadinimai iš toli matomi.

Reklamos agentūros „Amalkera“ vadovas Alvydas Ivoškus teigė, kad Panevėžio įmonėms – dar toli iki tvarkos ir bendro skoningo vaizdo. Nors aprašytos kavinės reklamos jis nematė, tačiau panevėžiečių meilę ryškiam įvaizdžiui pastebėjo. Tik kur ta riba tarp estetikos ir beskonybės, pasak direktoriaus, sunku nustatyti.

„Yra daug verslininkų ir daug dizainerių. Visų žmonių ir skonis, ir mintys skirtingos. Bet ir mums tenka ne kartą iš naujo derinti savo reklamų projektus. Tai – natūralu“, – patikino A. Ivoškus.

Užsienyje nepraktikuojama

Lietuvos lauko reklamos agentūrų asociacijos valdybos pirmininkei Žanetai Fomovai ryškios ir didelės reklamos nepatinka. Ši organizacija koordinuoja valstybinių ir savivaldybės institucijų bei lauko reklamos srityje veikiančių bendrovių pozicijas, siekdama, kad tarp abiejų pusių vyktų efektyvus apsikeitimas informacija ir dialogas.

„Galiu pasakyti, kad išsivysčiusiose Vakarų šalyse tokia reklamos forma nėra praktikuojama ir daugelyje valstybių net draudžiama. Reklama turi atrodyti estetiškai ir skoningai“, – sakė ekspertė.

Tokie klausimai, anot jos, reguliuojami miesto specialiajame plane. Jeigu Savivaldybė tokio neturi, tada sprendžia reklamos komisija, į kurią įeina miesto architektai ir miesto įvaizdžio specialistai.

O Lietuvos verslininkai, pasak asociacijos pirmininkės, turėtų daugiau domėtis, kokia reklama yra estetiška, patraukli ir efektyvi.

Didieji miestai – Vilnius, Kaunas, Šiauliai – jau turi savo taisykles dėl reklamų. Mat Reklamos įstatyme, kalbintų specialistų teigimu, nurodyti tik bendrieji reikalavimai. Todėl juo vadovaujantis esą rasti ribą tarp skoningumo ir beskonybės sunku.

Komentarai

  • Ta įstaiga dar nori vadintis kavine? Ten nieko, išsyrus dienos pietų meniu, nėra. Prieš porą mėnesių užsukau papietauti, vedamas senų gerų prisiminimų, tai gavau tik dienos pietų meniu.
    Kavinė dirbanti iki 18:00 yra pasmerkta žlugti, nes gyvena tik iš gedulingų ir dienos pietų.
    Ponia savininkė lai pergalvoja savo verslo planus ir strategijas nes dabar tai ten eilinė valgykla.

    • Atsakyti
  • Ne pagal kompetencija jie ten sedi savo pareigose…

    • Atsakyti
  • kur randasi toji kavine????

  • Rackauskas turi puiku skoni, gerai, kad stabdo tokias reklamas. pasiziurekite kaip atrodo Klaipeda.Baisu.Ant didesniu prekybos centru toks balaganas. Visada pravaziuodama galvoju, kad nera cia seimininko. Panevezyje dar puse bedos. Renovuojamu namu spalvos labai grazios, ko nepasakysi apie kitus miestus.

  • Kažkodėl kai kurie žmonės, pagyvenę svetur, multikultūrinėje aplinkoje, manosi įgiję kažkokias ypatingas teises Lietuvoje. Žmonės, smagu, kad grįžtate, bet Panevėžys – tai ne Londono kinų kvartalas. Gerbkite patys save ir sulauksite pagarbos iš miesto žmonių.

    • Atsakyti
  • 100% pritariu reklamos kontrolei: beskonybė ir Valdovų rūmus sumenkinų…

  • Sveiki visi, kaip matau esu šmeižiama ponios Aldonos ir toliau. Pirmiausia užkliuvo, kad kavinė bankrutavo. Mes nebankrutavome, to įrodymas, kad UAB „Miksolė“ dirba ir toliau. Rašoma buvau apgauta ir palikta su skolomis.Nei mokesčiams, nei sodrai įmonė pardavimo diena skolu neturėjo. Taip buvo einamu skolu tiekejams, bet ir prekiu buvo ir baras pilnas buvo, bet point Aldona to nemetė. Kodel nesakote kiek mokejote, pasakykite ir tada bus aišku ar užtiek būtu met įsirenge. O be to žinojote situacija, matėte buhalterija. O kur tas 1000 euru kur palikau grynais, kiek žinau adresato jie nepasiekė. Jei direktore sėdės ir kava gers, ovadybininkas iš vis neaišku ka ten veikia, tai sunkiai turbut ir seksis. Ponia Aldona pasirinko taktika šmeižti. Visi blogi. O žino, kad mes išvykome toli ir galvoja, kad mes neapsiginsime. Bet ponia Aldona aš pagalvosiu ar nesikreipti man pas teisininkus. Nes į šias visas pretenzijas aš turiu įrodymus, kas buvo šiek tiek ne taip.
    Visiems linkèjimai Sigita Manioniene

    • Atsakyti
  • Tai meras nera savo verslo dares, kur aktuali iskaba. Ir ta miesto architekte..Iskaba turi matytis ir buti lengvai iskaitoma einant ar vaziuojant gatve. Tos sienos -labai nepalankios iskabom. Matosi, kad projektuotojas labiau akcentavo savo ismone, nei kad nauda ten darantiems versla..(kas ten klijuos pleves, tegu nusiteikia vargui). Geras architektas visada numatys savo pastato funkcionalumui skatinti galimybes. Bet dabar meras tik sukure sau isivaizduojamai grazu fasada, kuriame kolkas visi skesta. O norintiems issivynioti -kenkiama. Taip kad glusu kelias ribotas…

  • Yra labai geras posakis kad absoliuciai niekam nerupi kaip jus jauciates, nereikia skustis visiems kaip blogai… meras teisus del pigiu ir negraziu reklamu, tik galetu imtis veiksmu jas visas panaikint kurios nelegalios….
    Sias laikais socialiniai tinklai yra viskas, ta pati f1 pica as net budamas uk zinau kad tokia yra ir kur yra, nors ji uzkampy randasi…
    yra labai daug geru verslo patareju lietuvoje kurie tikrai palyginus pigiai savo patirtimi dalinasi…

  • Įmonės bankrotą galėjome paskelbti dėl jūsų kaltės, pačią pirmą dieną,kai ją nupirkome.UAB “Miksolės“ turtas tai dienai buvo 800 eurų, o jūs mums palikote 8000 eurų skolą, alaus tiekėjui.Buhalteriams, kurie patyrė šoką, nes dirbote su jais 10 metų, likote skolingi 1500 eurų.Elektros tiekėjams,asocijacijai LATGA, kasos aparatus ptarnaujančiai įmonei, nesumokėjote už 3 paskutinius savo darbo mėnesius.Likus kelioms dienoms iki įmonės pardavimo drįsote paiimti prekių į kreditą beveik už 300 eurų.Teigiate, kad palikote pilną barą prekių, tačiau mes radome tik kelis nepilnus butelius alkoholio, ką gali paliūdyti buvę jūsų įmonės darbuotojai, kurie dabar dirba pas mus.Beje, jiems “pamiršote“ už birželio mėnesį išmokėti atlyginimus, nes mes įmonę nupirkome tik liepos 4 dieną.Todėl jūsų skolą, teko padengti mums, kaip ir visas kitas, kurias vis dar mokame.Jūs net nesugebėjote surašyti prekių ir patalpų perdavimo akto, pagal kurį būtų matoma kiek ir ko mums palikote.Turbūt dėl to, kad jums tai buvo nenaudinga, nes palikote mums “labai visko daug“, kaip teigiate.Tame tarpe skolų daugiausia.Tai viską pasako apie jūsų įmonės valdymą ir kompetenciją.Nors mes ir mėgstame dažnai gerti kavą, bet bent jau sugebame po truputį dirbdami, atidavinėti jūsų skolas, ir eiti į priekį.Darbuotojos, grįžusios iš motinystės atostogų džiaugiasi, kad pasikeitė įmonės savininkai, nes pasak jų, prie senų savininkų jos būtų ieškoję kitos darbo vietos. Tai taip pat, daug pasako apie jūsų vadovavimą UAB “Miksolei“.Beje linkime jums susitvarkyti, savo asmeninio gyvenimo skolas, nes pagal sena adresatą, į mus kreipėsi jūsų bute remontą daręs meistras.Jis guodėsi, kad likote skolingi daugiau nei 2000 eurų.Nors tai ne mūsų problema, bet labai nemalonu, kai kavinėje lankosi žmonės, kurie ieško svetimų skolų, ir mes turime visą tai išklausyti.
    Noriu pareikšti, kad tai buvo vienintelis ir paskutinis atsakymas jums, viešoje erdvėje į jūsų išsakytą poziciją mūsų atžvilgiu.Rekomenduojame kreiptis jums į teismą, dėl mūsų išsakytų žodžių, jeigu jaučiatės apžmeižti.Mūsų teisininkai pasirengę atsakyti į jūsų ieškinį, ir viską pagrįsti, tai įrodančiais faktais. Gero jums gyvenimo, naujoje galimybių šalyje.

    • Atsakyti
  • Kuo didziausios sekmes linkiu atgaivinant senaji Miksa..tikiu,kad jums pavyks..

    • Atsakyti
  • Kavine Mix jau seniai zinau..Lankiausi ne viena karta ir ne viena karta dariau dalykinius pietus…Maistas puikus nes virtuveje dirba profesionalai..
    Kas liecia reklama,tai tikrai ji reikalinga nes is lauko puses pastatas atrodo niurus…Reiktu ji pagyvinti….Gal but tada ir klientu daugiau butu ir darbo laika prailgintu…Linkiu,kad naujiems savininkas viskas pasisektu ir kad jie nenuleistu ranku….kantrybes ir istvermes „lipant“ sunkiais „valdovu“laiptais…

Rodyti visus komentarus (12)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų