Stoties projekte nelieka vienos detalės

Stoties projekte nelieka vienos detalės

Ant Panevėžio politikų darbo stalo – dar vienas neeilinis projektas. Jau kitą savaitę Savivaldybės taryba svarstys naujos autobusų stoties statybų klausimą. Jei Taryba pritars, kad per ateinančius trejus metus tokioms statyboms miestas surastų per 3 mln. eurų, jos turėtų startuoti dar šįmet.

Pagal parengtą techninį projektą Panevėžio autobusų stoties su požemine automobilių stovėjimo aikštele Savanorių aikštėje statyba kainuotų 3,7 mln. eurų. Šiais metais Savivaldybės biudžete tam numatyta septyniskart mažiau – 521 tūkst. eurų.
Savivaldybės administracija politikams siūlys kitą dalį numatyti 2022–2023 metų Savivaldybės biudžete tikintis ir kitų finansavimo šaltinių.
Jei miesto Taryba pritars tokiam planui, jau kitą mėnesį būtų skelbiamas konkursas rangovui parinkti.

Sukeis vietomis

Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato Rolando Paleko architektų studijos parengtame projekte naujajai Panevėžio autobusų stočiai numatyta vieta pietinėje Savanorių aikštės pusėje, dabartinio skvero vietoje. Šiaurinėje jos dalyje, kur šiuo metu išsidėstęs asfaltuotas autobusų peronas, planuojamas žaliasis skveras.
Pačios stoties pastatas projektuojamas netaisyklingos trapecijos formos, skaidraus stiklo fasadais. Viduje numatyta maždaug 160 kv. m keleivių laukiamoji salė, 50 kv. m kavinė, bilietų kasos, vairuotojų poilsio kambarys, bagažo ir smulkių siuntų skyrius, dispečerinė, informacijos tarnyba, sanitarinės ir administracijos patalpos. Naujos stoties perone nesuplanuotos aikštelės atskiroms kryptims – tomis pačiomis aikštelėmis skirtingu laiku naudosis skirtingomis kryptimis vežantys autobusai. Tokį sprendimą projektuotojai motyvuoja, jog nebėra prasmės įrengti daug įlipimo aikštelių, kai keliomis galima naudotis suderinus autobusų grafikus.

Atsisako bokšto

Projektuotojai nusprendė atsisakyti ir pirminiame stoties projekto variante keltos 20 metrų bokšto su laikrodžiu viršuje idėjos. Naujos Panevėžio autobusų stoties pagrindiniu akcentu turėjusiam tapti bokštui vieta buvo renkama parengus ne vieną maketo variantą. Iš pradžių jis planuotas Savanorių aikštės kampe ties J. Basanavičiaus gatve, vėliau kiek giliau, kvartalo viduryje, tarp būsimo stoties perono ir skvero.
„Pirmosiose vizijose buvo kalbama apie du objektus – autobusų stotį ir daugiaaukštę automobilių aikštelę vietoje esamos prie prekybos centro. Tuomet kaip atsvara vienas kitam buvo numatytas bokštas su laikrodžiu. Kadangi šiandien nebekalbama apie daugiaaukštę aikštelę, projekto autorius atsisakė minties jį ten statyti. Tas bokštas nebederėjo ir prie naujos autobusų stoties vizijos. Netgi svarstyta jį statyti kaip atskirą elementą vakarinėje stoties pusėje, bet ten toks statinys irgi netektų prasmės“, – komentavo Panevėžio savivaldybės vyriausiasis architektas Saulius Glinskis.
Visgi nuo visų stočių neatsiejamas elementas – laikrodis – projekte išliko. Pasak S. Glinskio, jis numatytas pačioje stotyje ir kur kas mažesnis – apie 12 metrų.
„Laikrodžiui vieta yra numatyta ir jis bus, tik ne tokio aukščio kaip pirminiame variante. Ankstesniuose variantuose jis buvo kaip vietos dominantė, dabar lieka kaip stoties, o ne viso kvartalo elementas“, – sako S. Glinskis.

Iššūkis konstruktoriams

Naujasis Panevėžio veidas – autobusų stotis – bus išskirtinis objektas tiek savo architektūra, tik inžineriniais sprendimais, sako projekto vadovas Nerijus Stanionis.
Anot jo, Rolando Paleko studijos architektų komandos sukurtai betoninės skraistės, tarsi gulinčios skvere, idėjai išpildyti reikėjo nestandartinių, specifinių konstruktyvinių ir inžinerinių sprendimų. Skraistę primenanti autobusų sustojimų vietų betoninė stoginė, pereinanti į pačią stotį, vietomis bus dengta ir apauginta vijokliniais augalais, o betonas, maksimaliai švari medžiaga, nei iš apačios, nei iš viršaus neturės papildomų daiktų ir tarytum kabės ant stiklo sienų.
„Betoninės perdangos storis tesiekia apie 30 centimetrų, tai yra pakankamai plonas, kad būtų išpildyti ir stiprumo, ir energiniai pastato reikalavimai. Prie šio projekto dirbo vienas gabiausių Lietuvoje konstruktorių Adomas Sabaliauskas, pasižymintis unikaliais sprendimais. Vėdinimo, kiti inžineriniai įrenginiai numatyti grindyse ir bus paslėpti, kad negadintų patalpų vaizdo“, – pasakojo N. Stanionis.

„Iškarpytos“ vietos medžiams

Naujojoje stotyje numatyta požeminė 88 vietų automobilių stovėjimo aikštelė su liftu. Joje taip pat bus įrengta dviračių saugykla.
„Visų didesnių miestų tikslas centrinėse dalyse automobiliams įrengti vietas po žeme, o viršų maksimaliai atiduoti žmogui ir žaliam plotui“, – pastebi N. Stanionis.
Būsimos Panevėžio stoties požeminė automobilių stovėjimo aikštelė suprojektuota tarsi iškandžiota – paliktos skylės, taip siekiant išsaugoti viršuje esančius medžius.
„Kur tik buvo galimybės, visur stengėmės išsaugoti želdinius“, – tvirtina projekto vadovas.
Nors, anot jo, Panevėžio autobusų stoties ir architektūrinė, ir inžinerinė kokybė turėtų kilstelėti autobusų stočių kartelę, visgi prie jos projekto dirbę inžinieriai kai kurių modernių sprendimų atsisakė dėl finansinių argumentų.
„Labai norėjome ir lietaus vandenį panaudoti tualetams. Tai būtų gražu, bet ne ekonomiška. Projektuojant tenka pasverti galimybes, kad Panevėžiui neužkrautume per didelės naštos. Atsirinkome tuos sprendimus, kurie atitiktų reikalavimus, bet neišaugintų stoties kainos, nebūtų per brangūs Savivaldybei ir kartu miesto gyventojams“, – teigė N. Stanionis.

Komentarai

  • Pamiršote parašyti,kad vietoje apleisto namuko šalia stoties Panevėžio milijonieriai daugiaaukštį statyti žada.A?

    • Atsakyti
  • o tamstai ,graziau tas apleistas namukas?

  • Daugiabutis tai ne bėda bet kur jo giventojai savo auto laikis?

    • Atsakyti
Rodyti visus komentarus (3)

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų