Liambda zondas: daiktas, padedantis taupyti degalus

Liambda zondas: daiktas, padedantis taupyti degalus

Būtent šis įrengimas teikia automobilio kompiuteriui informaciją apie degalų mišinį pagal degimo produktus.

Vadinasi, gerai veikiantis liambda zondas užtikrina mažesnes automobilio degalų sąnaudas.

Svarbus daviklis

Liambda zondas yra deguonies kiekio variklio išmetamosiose dujose daviklis.

Tokio įrenginio poreikis atsirado tik pradėjus gaminti automobilius su katalizatoriais. Kad katalizatoriaus efektyvumas – sugebėjimas neutralizuoti kenksmingas priemaišas išmetamosiose dujose – būtų didžiausias, reikia užtikrinti optimalų oro ir degalų santykį darbiniame mišinyje. Liambda zondas ir skirtas tam, kad padėtų automobilio kompiuteriui palaikyti šį santykį. Kaip? Priklausomai nuo deguonies kiekio išmetamosiose dujose, daviklis generuoja atitinkamą įtampą ir kompiuteris koreguoja mišinio sudėtį – keičia į cilindrus paduodamų degalų kiekį.

Liambda zondas montuojamas išmetimo sistemoje. Labiausiai paplitę cirkonio dioksido pagrindu pagaminti zondai, veikiantys kaip įtampos generatoriai. Kai tokio liambda zondo temperatūra pasiekia apie 300 laipsnių, jis generuoja nuo 100 iki 900 mV įtampą. Kai deguonies kiekis išmetamosiose dujose žemas, zondo įtampa pasiekia 900 mV lygį; kai deguonies kiekis aukštas, ji krenta iki 100 mV.

Be to, liambda zondai skiriasi sriegine dalimi, laidų kiekiu ir jungtimi, vieni būna pašildomi, kiti – ne. Bet darbo principas ir pats darbo elementas visuose davikliuose beveik vienodas. Tad jeigu jūsų automobilio daviklyje trys laidai ir 18×1,5 sriegis, galite drąsiai statyti universalų daviklį su tokiais pat parametrais. Daviklis dirbs tinkamai, tiesa, jo patikimumas ir ilgaamžiškumas priklausys jau nuo gamintojo.

Svarbiausia nesusipainioti lituojant laidus. O sriegio nesutapimas nėra toks jau svarbus: daugelyje japoniškų automobilių liambda zondo sriegis mažesnio skersmens nei europietiškų.

Rečiau pasitaikantys titano zondai veikia kaip rezistorius – tai yra jų varža keičiasi priklausomai nuo deguonies kiekio išmetamosiose dujose. Pastarojo tipo zondų negalima statyti vietoj cirkonio zondų, nes jų veikimo principas kitoks.

Nieko nėra amžino

Pagrindinė daviklio dalis – keraminis antgalis, pagamintas iš cirkonio dioksido, ant kurio išorinės ir vidinės dalies užpurkšta platinos. Antgalis ir korpusas sujungiami hermetiškai tam, kad į daviklio vidinę ertmę nepatektų išmetamosios dujos. Apsauginis keraminis antgalis yra išmetamųjų dujų sraute, patenkančiame pro tam skirtas angas.

Daviklis efektyviai dirba temperatūrai esant 300–350 laipsnių, todėl, tik paleidus variklį, liambda zondas yra pašildomas elementu, sudarytu iš savotiškos kaitinimo spiralės.

Tokie davikliai gali turėti ne vieną iš jų išeinantį laidą – paprastai tris arba net keturis, o zondai, kuriuose nėra šildymo, – dažniausia tik vieną išeinantį laidą.

Visi daviklio elementai paprastai gaminami iš karščiui atsparių medžiagų, nes darbinė temperatūra gali siekti net 950 laipsnių.

Senesnių nešildomų lambda zondų tarnavimo laikas – apie 50 000–60 000 km. Naujesni šildomi lambda zondai gali tarnauti nuo 100 000 iki 160 000 km, bet būtina sąlyga, kad automobilis būtų techniškai tvarkingas ir naudotų tinkamos kokybės degalus.

Keičiant lambda zondą, būtina pašalinti visas priežastis, dėl kurių jis galėjo sugesti, antraip ir naujasis zondas tarnaus neilgai.

Pagrindinės liambda zondų gedimo priežastis yra nekokybiški degalai. Labai jautrus zondo darbinis daviklio elementas greitai išeina iš rikiuotės, jei paveikiamas kenksmingų priemaišų. Iš visų jų, esančių prastos kokybės benzine, ypač kenksmingas švinas.

Į degimo kamerą patenkantys aušinimo skystis, tepalas taip pat neigiamai veikia zondą. Ilgai  tarnauti jam trukdo ir perkaitimas, blogi elektros laidų kontaktai.

Patikrinti liambda zondo darbingumą galima ir oscilografu, ir liambda tikrintuvu, tačiau šis dar retas  autoservisuose, nors daug tikslesnis.

Vienas iš požymių, kad zondas prastas, yra lėtas reagavimas į mišinio pokyčius, todėl mašina važiuodama gali pradėti trūkčioti.

Liambda zondo darbas gali sutrikti ir dėl angų užteršimo. Daviklio angos labai lengvai užteršiamos degalų priedais, švinu, aušinimo skysčiu. Kai kada pavyksta pravalyti daviklį palaikant kurį laiką aukštas variklio apsukas (bet variklis turi būti karštas).

Kitų prietaisų prijungimas prie zondo irgi gali sugadinti arba iškalibruoti jo darbą. Matavimo darbus galima atlikti prietaisu, kurio įėjimo varža yra ne mažesnė kaip 10 kilo omų.

Universalus zondas

Į įvairių markių ir modelių automobilius montuojama daugybė įvairiausių liambda zondų, jie iš esmės skiriasi tik savo laidų ilgiu ir laidų jungtimi, todėl vietoj buvusio zondo galima montuoti tiek pat laidų turintį vadinamąjį universalų zondą.

Taip pavyksta sutaupyti ne tik pinigų, bet ir nervų ieškant būtent tokio zondo, koks buvo.

Atitinkami universalaus daviklio laidai, pridedamų sujungimų pagalba, sujungiami su sena jungtimi. Keičiant vieno ir trijų laidų zondus reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad šių zondų signalo masė eina per korpusą, todėl, kad būtų užtikrintas geras kontaktas, nuo skylės sriegio prieš sukant naują zondą būtina pašalinti rūdis ir nešvarumus.

Paties daviklio sriegį reikia patepti specialiu elektrai laidžiu tepalu, žiūrint kad tepalo nepapultų ant sensoriaus galvutės. Negalima naudoti bet kokio tepalo. Taip pat svarbu neperveržti prisukant naują zondą, nes galima jį sugadinti.

Keičiant buvusį zondą universaliu, svarbu nesumaišyti laidų ir jų sujungimuose užtikrinti gerą kontaktą.

 

Donatas BRAZDEIKIS

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų