6 mitai apie virškinimą

6 mitai apie virškinimą

Visi tariamės žinantys sveikos virškinimo sistemos kertinius akmenis. Reikia parūpinti organizmui kuo daugiau maistinių skaidulų, vartoti probiotikus ir jokiu būdu negerti gazuotų gaiviųjų gėrimų, nes cukrus ir virškinimas nedraugauja.

Gydytojai gastroenterologai nerimauja dėl to, kiek daug dalykų apie virškinimą mes laikome šventa tiesa, kai iš tikrųjų yra atvirkščiai.

1-asis mitas: probiotikai – esminė sveikatos sąlyga

Probiotikai, kaip vadinamos mūsų žarnyne gyvenančios gerosios bakterijos, natūraliai esančios ir kai kuriuose maisto produktuose, gali išties būti naudingi virškinimui. Bet jie nėra vaistas nuo visų ligų. Jeigu virškinimo sistema „pagedusi“, probiotikai jos, nepataisys.

Specialistų aiškinimu, optimalią virškinimo trakto sveikatą pirmiausia užtikrina sveika dieta ir gyvenimo būdas (reikia valgyti kuo daugiau vaisių ir daržovių, ir panašiai). Probiotikų įtaka, mokslininkų turimomis žiniomis, greičiausiai minimali.

Kiekvieno mūsų žarnyne mikroflora yra unikali. Tad kai į organizmą patenka pagal generinę formulę paruošti probiotikai iš vaistinės, labai sunku pasakyti, kiek naudos ir ar išvis jos duoda, nes sudėtinga nustatyti, ar jie išvis išgyvena maudynes skrandžio sultyse.

Užuot pirkus papildus, gydytojai gastroenterologai rekomenduoja valgyti daugiau probiotikų turtingo maisto (jogurto, kefyro). Ypač tai patartina žmonėms, neturintiems jokių bėdų dėl virškinimo: kam jau kam, o jiems tikrai neapsimoka leisti pinigų pirktiniams probiotikams.

2-asis mitas: kaulų sultinys gydo

Lygiai taip pat, kaip ir papildų su probiotikais, tokio patiekalo nauda žarnyno sveikatai stokoja tvirtų mokslinių įrodymų.

Nepaisant to, daugybė sveikos mitybos entuziastų tiki, jog kolageno turtingas kaulų sultinys yra tiesiog supermaistas, gydantis visokiausias ligas.

Tiesa tokia, kad nė vienas gastroenterologijos srityje atliktas mokslinis tyrimas – o jų būta tūkstančių – dar neanalizavo kaulų sultinio gydomųjų savybių. Tad kam tikėti kažko verte, kai ji neįrodyta, užuot naudojusis privalumais to, kas jau paremta stipriais moksliniais faktais – pavyzdžiui, maistinių skaidulų.

3-iasis mitas: tuštintis būtina kasdien

Specialistai patikina: toli gražu ne visiems žmonėms būtina tuštintis kiekvieną dieną. Kiekvieno mūsų žarnų judesiai kitokie, įpročiai – irgi. Tad orientuotis reikia ne pagal kažkokias internete perskaitytas rekomendacijas, o pagal savijautą.

Jeigu pučia pilvą, kaupiasi dujos ar viduriuojate, tai jau ženklas, kad su virškinimu tikrai kažkas negerai. Kaip dažnai einate į tualetą – ne tas rodiklis, į kurį reikėtų pirmiausia orientuotis.

4-asis mitas: nemedicininės klizmos yra saugios

Kad ir kuo pasakotų savo žarnyną valančios visokios garsenybės – kava, dezinfekciniais skysčiais, dar galas žino kuo, – nereiškia, jog tą patį turėtumėte daryti ir jūs. Medikai primena: klizma yra skubios pagalbos priemonė išmatų kamščiams pašalinti, ir ji turi būti atliekama medicininėje aplinkoje antraip visada bus pavojus sveikatai. Turbūt nenorėtumėte tokiomis aplinkybėmis atsidurti ligoninės priimamajame?

5-asis mitas: ankštinės ir grūdinės kultūros provokuoja uždegimą

Apibendrinant trumpai, jokių tą patvirtinančių įrodymų nėra. Netgi priešingai: reguliariai valgant viso grūdo produktus organizme mažėja uždegimo židinių.

Tą patį galima pasakyti ir apie ankštines daržoves. Vienas atliktas mokslinis tyrimas netgi parodė, kad pupelės tam tikrus uždegimo žymenis (C-reaktyviojo baltymo ir komplemento C3) sumažina net 40 procentų.

Dar šis tyrimas atskleidė, jog pupelės mažina ir kraujospūdį, ir cholesterolio kiekį kraujyje. Bet nuostabiausia tai, jog eksperimente dalyvavę savanoriai, valgydami pupeles, numetė daugiau svorio, nors suvartodavo tą patį kiekį kalorijų. Šis mažas stebuklas, anot mokslininkų, susijęs su tomis pačiomis maistinėmis skaidulomis, kurias jie nuolat siūlo valgyti ir kuo didesniais kiekiais.

6-asis mitas: ko nevalgysi, nuo to ir nebus bloga

Didžiai gydytojų gastroenterologų nevilčiai, jau gerus du dešimtmečius žmonėms yra kalama į galvą riboti arba išvis nevalgyti virškinimą trikdančių maisto produktų, nes tie esą sukelia uždegimus.

Tokie patarimai, specialistų nuomone, tik ugdo maistinius kompleksus ir kai kuriais atvejais net gali išprovokuoti tikrų tikriausią mitybos sutrikimą. Jau nekalbant apie tai, kad panašios „sankcijos“ kenksmingos žarnynui.

Pagrindinis ir svarbiausias sveiko mikrobiomo garantas yra augalinio maisto įvairovė mūsų valgiaraštyje. Tad jei iš jo pašaliname kurios nors kategorijos augalinį maistą, pasekmes kenčia žarnynas.

Niekas neteigia, kad jautrumas maistui ar kai kurių produktų netoleravimas yra išsigalvojimas. Tačiau nereikia pasiekti absurdo lygio, kai pradedama bijoti maisto ir iš tos baimės atsisakyti manant, kad taip bus geriau sveikatai.

Jeigu turite virškinimo problemų ir įtariate, kad jas kelia kažkoks maistas, pasikonsultuokite su gastroenterologu. Specialistas padės susiderinti valgiaraštį taip, kad iš jo neiškristų pernelyg daug svarbių produktų. Maistas neturi būti priešas.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų