(Scanpix nuotr.)

Pakilusi iš tamsos: Donatellos Versace ryžto istorija

Pakilusi iš tamsos: Donatellos Versace ryžto istorija

Prabėgus 21 metams nuo brolio nužudymo Donatella Versace prikėlė šeimos prekės ženklą. Ji Luke’ui Leitchui pasakoja apie nueitą kelią iš juodžiausių dienų į šviesą.

Savo studijoje Milane D. Versace prisimena paskutines atostogas su broliu Gianni 1997-aisiais. „Nuvykome į Raveną, – pradeda ji. – Aplankėme visas bizantiškas bažnyčias. Daugelis nežino, bet Gianni labai patiko menas.“ Ši kelionė įkvėpė tais pačiais metais Paryžiuje pristatytą kolekciją, kurioje Gianni tyrinėjo sau įdomiausią temą – įtampą tarp geidulingumo ir šventumo. Graikiški kryžiai buvo nekukliai pritvirtinti prie metalinio ažūro suknelių. Vienas modelis dėvėjo stilizuotą vienuolės galvos apdangalą. Kaip ir kiti geriausi Gianni darbai, naujoji kolekcija šokiravo ir kėlė pasigėrėjimą.

Po savaitės 50-metis Gianni buvo nužudytas ant savo namų laiptų Majamyje. Jo mirtis sukrėtė pasaulį. Dizaineris garsėjo drąsiais barokiniais ir seksualiais moteriškais drabužiais, palaikymu anuomet kylantiems supermodeliams, tarp jų Cindy Crawford, Naomi Campbell, Carlai Bruni ir Helenai Christensen, taip pat ryškiu gyvenimo būdu, įskaitant pažintis su princese Diana ir Eltonu Johnu. Jo mirtis aukštyn kojomis apvertė sesers gyvenimą. Ši buvo jo mūza, padėjėja ir kritikė, dirbusi broliui užkulisiuose. „Mano kelionė jo draugijoje atrodė taip, – pasakoja ji. – Vieną dieną jaučiausi laiminga ir niekam neatsakinga, išskyrus Gianni kūrybiniais klausimais. O kitą dieną staiga tapau atsakinga už viską. Galbūt nebuvau tam pasirengusi. Galbūt gedėjau. Galbūt ieškojau priežasčių netęsti jo darbo.“

Sėdėdama ant minkštos sofos, nuo galvos iki kojų vilkinti juodais mezginiais ir avėdama juodus aukštakulnius dabartinė „Versace“ kūrybos direktorė Donatella įsitempusi palinksta priekin. Jos plaukai, oda ir papuošalai tviska auksu. Anglišką greitakalbę ji beria su stipriu akcentu, veriamai žvelgdama iš po sunkių vokų. Donatellos veido išraiška gali pasirodyti baugiai šalta (sykį per interviu ji pajuokavo naktimis mieganti šaldiklyje), bet iš tiesų moteris bendrauja šiltai. Ji juokauja, nors angliškai tie pokštai ne visada skamba gerai, o personalas atrodo atsipalaidavęs, nors paprastai mados namų darbuotojai būna įsitempę, lyg lauktų įprastos pylos.

Kalbėdama apie brolį, su kuriuo palaikė artimus ir kartais audringus ryšius, Donatella nuolat prabyla apie religiją. „Pirmąsyk prie religijos jis prisilietė 1991 m. Ilgai galvojo apie tai, bet kolekcijoje panaudojęs kryžius ir Marijos atvaizdą sulaukė kritikos. Tai buvo rizikinga. Konformistiškesni žmonės kalbėjo: „Jis prisilietė prie Marijos atvaizdo! Akiplėšiška! Kaip jis drįso?“ Jis laužė taisykles. Akivaizdu, kad suprato katalikybės svarbą žmonėms. Juk ir pats užaugo religingas.“

Manau, pasaulis žvelgė į mane ir mąstė: „Jai nepavyks.“ Aš tai visiškai suprantu.

Versace giminė – Gianni, Donatella ir šį prekės ženklą įsteigęs brolis Santo – užaugo Kalabrijos Redže, priešais Sicilijos krantus. „Nelankėme bažnyčios kiekvieną savaitę, bet motina buvo tikinti. Katalikybė kasdieniame gyvenime labai svarbi. Niekas nenori nusidėti. Kaltės idėja itin galinga. Manau, kad mano pasaulėžiūra atvira, bet religija nuo italo yra neatsiejama. Niekas nenori įžeisti Dievo.“

Prabėgus 21 metams nuo brolio mirties Donatella yra arčiau bažnyčios, nei kada nors galėjo įsivaizduoti. Mūsų pokalbio metu ji rengėsi keliauti į Romą susitikti su Popiežiaus kultūros tarybos prezidentu kardinolu Gianfranco Ravasi, Niujorko Metropoliteno muziejaus Drabužių instituto kuratoriumi Andrew Boltonu ir JAV leidžiamo žurnalo „Vogue“ redaktore Anna Wintour. Jie visi ruošėsi paskelbti informaciją apie parodą „Dieviški kūnai: mada ir katalikiškoji vaizduotė“ (Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination), atidarytą gegužės 10 d. Metropoliteno muziejuje (paroda veiks iki spalio 8 d. – „IQ Life“ past.). Joje pristatyta maždaug 150 katalikybės įkvėptų drabužių, kuriuos sukūrė tokie garsūs mados namai kaip „Versace“, „Cristobal Balenciaga“, „Valentino“, „Christian Lacroix“, „Dolce & Gabbana“ ir „Chanel“. Mados kūriniai eksponuojami drauge su 50 brangių Vatikano paskolintų bažnytinių drabužių (kai kurie jų vis dar naudojami, o dalis apskritai niekada nebuvo išvežti iš Romos).

Ką ji mano apie tai, kad Šventasis Sostas ne tik toleruoja populiarią parodą, pristatančią katalikybės įtaką madai, bet ir pats joje dalyvauja? „Manau, Vatikanui tai pripažinti ir tame dalyvauti yra labai reikšminga, – sako Donatella. – Ko gero, jokios panašios parodos dar nėra buvę. Tikriausiai tai reiškia, kad katalikybė ima geriau jausti šiuos laikus. Aš dievinu dabartinį popiežių. Geresnio dar neturėjome. Jis – tikra, nuoširdžiai nuolanki asmenybė ir būtent tuo traukia žmones.“ Parodoje bus pristatyti paskutinės Gianni kolekcijos darbai, taip pat drabužiai, kuriuos sukūrė estafetę perėmusi ir dėl pasitikėjimo kovojusi jo sesuo. Tai stiprus signalas, kad kažkada jai vadovaujant susvyravę namai vėl atrado savo pašaukimą ir stojasi ant kojų.

Po minimalizmo

Buvo laikas, kai tuo niekas netikėjo. Išsyk po Gianni mirties mados pasaulis ir plačioji visuomenė labai palaikė tragedijos ištiktus mados namus. Bet kolekcijas parengusi Donatella vietoj spalvingos brolio estetikos pasiūlė neįtikinančias alternatyvas, todėl prekės ženklo spindesys priblėso. „Manau, pasaulis žvelgė į mane ir mąstė: „Jai nepavyks.“ Aš tai visiškai suprantu. Gianni buvo mados genijus. O man labai sunkiai sekėsi atrasti savo stilių. Nelengva buvo ir kitais klausimais.“

Iki 2004 m. Donatellą kankino priklausomybė nuo kokaino. Bet net nuo jos išsivadavus pardavimai krito toliau. Atrodė, kad bendrovė neišvengiamai bankrutuos. 1997–2007 m. „Versace“ pajamos sumenko nuo daugiau kaip 1 mlrd. iki 400 mln. JAV dolerių. Augo skolos, teko parduoti dalį brangaus turto, kaip antai Gianni rūmus Majamyje.

„Padariau klaidų, – pasakoja ji. – Taip, galbūt klausiausi blogų patarimų, bet gali būti, kad tiesiog kūriau netinkamas kolekcijas. Aš tik žmogus. Be to, galbūt tuo metu „Versace“ kuriamas įvaizdis nebebuvo toks aktualus. Madoje įsivyravo minimalizmas. Tačiau aš niekada nenuleidau rankų. Ir padariau viską, ką galėjau, kad būtų geriau.“

„Versace“ klestėjimas vadovaujant Gianni buvo pirmasis įspūdingas bendrovės kūrinio veiksmas, o šis pragaišties laikotarpis – nelaimingas antrasis. „Gaila, kad nebuvo galimybės išsyk pereiti prie trečiojo, – sako Donatella. – Deja, tai neįmanoma.“

Trečiasis veiksmas prasidėjo tuomet, kai Donatellai pavyko atrasti tinkamą formulę, kaip naujai išreikšti Gianni estetikai būdingą rokoko seksualumą. Padėjo ir kintantis vartotojų skonis. Minimalizmas pasitraukė į šalį, o jo vietą užėmė veržli gatvės mada. „Versace“ motyvai neatsiejami nuo vaikystės, taigi ir nuo daugelio jaunų dizainerių bei vartotojų vizualinės kalbos. Prekės ženklo kūrėjai iš savo archyvo traukia geriausius pavyzdžius ir juos perdirba pritaikydami šiems laikams. Kaip sako nuo 2016 m. birželio įmonės generaliniu direktoriumi dirbantis Jonathanas Akeroydas, „prekės ženklo kodai yra ne išnaudojami, bet panaudojami“.

Kailiai? Tai jau praeityje. Nenoriu dėl mados žudyti gyvūnų. Tai neteisinga.

2011 m. drauge su greitosios mados mažmeninės prekybos bendrove H&M pristatytoje kolekcijoje netrūko Gianni laikotarpio simbolių: medūzos motyvas, graikiškos stilistikos detalės ir žiogeliais susagstytos vakarinės suknelės. Tai buvo vienas ankstyviausių atgimimo ženklų. 2014 m. 20 proc. „Versace“ akcijų įsigijo privataus kapitalo bendrovė „Blackstone“. Kelias gerai įvertintas kolekcijas lydėjo mažmeninės prekybos tinklo plėtra. Šiuo metu „Versace“ priklauso 200 parduotuvių, o 2018 m. duris atvers dar aštuonios. „Pastaruosius kelis sezonus vyrauja sugrįžusi logotipų manija, tad atrodo, jog dabar geriausias metas Donatellai sužydėti“, – sako britų universalinės parduotuvės „Selfridges“ pirkimo ir pardavimo direktorius Sebastianas Manesas.

Pernai minint 20-ąsias Gianni mirties metines buvo surengti keli archyvinių kolekcijų pristatymai, pasibaigę įspūdingu reginiu. Pakilus uždangai pasirodė auksinėmis suknelėmis vilkinčios C. Crawford, N. Campbell, C. Bruni ir H. Christensen. Vėl susitikusiems supermodeliams drauge su Donatella žingsniuojant pakyla žiūrovai audringai plojo atsistoję.

Nauja era

Kaip tvirtina J. Akeroydas, „Bain & Co“ užsakytas tyrimas atskleidė, kad „Versace“ yra aštuntas tarp labiausiai atpažįstamų mados prekės ženklų. Tai reiškia, jog pastarojo meto pergalės gali duoti naudos. Panašias išvadas leidžia daryti ir pajamų analizė: pirmoji linija – pasirodymams skirtos kolekcijos – sudaro maždaug 70 proc. visų įmonės pajamų, o kiti 30 proc. – tai antroji linija „Versus“, taip pat buities produktai ir licencijos, pavyzdžiui, akiniams nuo saulės ir kvepalams. Daugelis bendrovių daugiau pajamų gauna iš antrosios linijos: ši priklauso nuo pirmosios populiarumo, bet yra lengviau prieinama.

„Šiuo metu mums reikia daugiau padirbėti su prekės ženklo istorija“, – sako J. Akeroydas. Tai reikštų, kad „Versace“ tragediją tam tikru atžvilgiu reikia paversti pranašumu. Kitiems prekės ženklams šiandien sunkiau sekasi kurti naratyvą, o „Versace“ turi tikrą stiprią istoriją. Dėmesys žmogžudystei naudingas ne visada: šių metų pradžioje bendrovė pareiškė, kad miniserialas „Gianni Versace nužudymas“ (The Assassination of Gianni Versace), kuriame Donatellą vaidina Penelope Cruz, netiksliai atspindi ano meto įvykius. Tačiau drauge jis rodo kultūrines prekės ženklo galimybes. Įkvėpimo semiasi ne tik filmų autoriai, bet ir muzikantai. Neseniai Bruno Marsas sukūrė dainą „Versace on the Floor“, o grupė „Migos“ sugrojo kūrinį „Versace“.

Praėjus tragedijos ir atsigavimo etapams istorija tapo nebe tokia niūri. 2013 m. Lady Gaga tam tikra prasme pagerbė didžiąją „Versace“ išlikėlę daina „Donatella“: „Aš šviesiaplaukė ir liekna, man pinigų netrūksta ir aš ragana.“ Pastaruoju metu naudos davė neretai komiški ir save pašiepiantys Donatellos teiginiai socialinės žiniasklaidos paskyrose: „Kai gyvenimas pašlydavo, lyg skydu prisidengdavau savo įvaizdžiu. Todėl imta mane laikyti šalta. Manau, instagramas man padėjo parodyti kitą savo pusę: kartais prišneku kvailysčių!“ Tiesa, prireikus Donatella moka būti pragmatiška ir pareiginga. Dizainerė tvirtina, kad bus atsisakyta ilgą laiką „Versace“ gausiai naudotų kailių, dėl kurių įmonė vis sulaukdavo kritikos. „Kailiai? Tai jau praeityje. Nenoriu dėl mados žudyti gyvūnų. Tai neteisinga.“ Staigus posūkis toks šviežias, kad rašant šį straipsnį „Versace“ svetainėje klientams vis dar buvo siūlomi „atsisukti priverčiantys kailiais padabinti paltai“. „Versace“ keičiasi itin sparčiai.

Sklinda kalbos ir apie dar didesnes permainas: kad „Versace“ ieško naujo kūrybos direktoriaus, kuris perimtų šią naštą nuo Donatellos pečių. „Neseniai vienas žmogus man pasakė: „Jei išeisi, kils didelė krizė. Tai bus mados katastrofa!“ Ar galite tuo patikėti? Taip, aš esu „Versace“. Bet „Versace“ turi reikšti ir pokyčius. Ji turi suteikti galimybę išreikšti save ir kitiems.“ Jei Donatella išties pasitrauks, galės būti tikra, kad jai pavyko brolio palikimui įkvėpti naujos gyvybės. Ir pasibaigęs trečiasis veiksmas turbūt sulauks aplodismentų.

Luke’as Leitchas yra 1843 stiliaus skyriaus redaktorius.

Galerija

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų